søndag 31. oktober 2010

EN NY TID

- Sett deg ned, sa styrelederen vennlig.
Han hadde vært virksomhetens styreleder i en årrekke. Ansatte, eiere og samarbeidspartnere opplevde ham som en dyktig organisator som vektla sterkt den menneskelige ressurs og relasjonsbygging. Han var raus og hyggelig, likevel tilstrekkelig korrekt og formell når dette var nødvendig. Virksomheten hadde da også i hans periode utviklet seg svært positivt og befestet en sterk posisjon i markedet.  
Jeg la merke til at styrelederen satt med en penn i hånden, og at han allerede hadde skrevet ned noen få linjer på en blokk som lå på bordet. Kanskje var dette agendaen for møtet? Det slo meg at jeg aldri tidligere hadde opplevd å få skriftlig innkalling til møter med styrelederen. Han stakk som regel bare innom, eller ringte på forhånd og spurte om vi kunne ta en prat. Men denne gangen kom det altså en formell innkalling, med kort varsel, til et møte på møterom A, men hvilke saker som skulle drøftes var ikke nevnt.
Til min overraskelse var også styrets nestleder til stede på møtet. Hun var ny i styret. Til tross for dette hadde hun allerede rukket å markere seg med sin faglige dyktighet, og ikke minst hennes analytiske og strategiske egenskaper i forhold til den pågående videreutvikling av virksomheten. Hun hadde også nylig gjennomført en betydningsfull spesialutdanning innen internasjonal sikkerhet og samfunnsberedskap. Det gikk rykter om at hun snart ville overta styreledervervet. Siden hun var til stede på møtet hadde jeg en følelse av at hun også hadde en sterk delaktighet i hva som skulle drøftes. 
Jeg var på forhånd svært spent på hva som var hensikten med dette møtet. Vi visste alle at noe spesielt var på gang i virksomheten vår. Vi var nemlig i gang med en rekke store omstillingsprosesser. En ny tid var på gang, ble det sagt! Jeg hadde selv blitt tildelt en viktig lederoppgave for et nytt og omfattende systemutviklingsprosjekt, noe som virkelig skulle bringe oss ut på den store internasjonale arena.
- Det var fint at vi fikk til dette viktige møtet med deg, til tross for kort varsel, innledet styrelederen. - Du lurer vel på hvorfor jeg har med nestleder i styret på møtet, sa han, som om han leste mine tanker. Uten å vente på mitt svar, fortsatte han; - det er avgjørende viktig på dette tidspunkt at styret er godt informert om den daglige virksomheten og våre helhetlige disponeringer. Derfor har jeg kommet til at det nå er formålstjenlig at flere fra styret får et møte med virksomhetens toppledelse og utvalgte ledere fra de ulike avdelingene.
- Vil du ha kaffe, spurte nestlederen, mens hun uten å vente på svar skjenket kaffe i en kopp. Hun helte deretter kaffe også til styrelederen og seg selv. Det virket som om de allerede hadde drukket kaffe, styrelederens kopp var ikke helt tom.
Det hele virket litt følelsesløst og upersonlig, noe ubehagelig lå i luften. Jeg kjente pulsen slå raskere og at jeg svettet. Var dette egentlig et bli-mer-kjent-møte, eller var det en helt annen agenda? Og hvilken rolle har egentlig nestlederen i dette, tenkte jeg og følte meg usikker.
- Vi har i utgangspunktet stor tillit til deg, sa styrelederen. Du gjør en usedvanlig god jobb som leder for vår nye internasjonale satsning. Resultatene våre peker bare en retning, nemlig oppover. Du og de andre lederne har alltid hatt et godt grep om virksomhetens indre liv, og alle våre samarbeidspartnere og kunder uttrykker stor tilfredshet med både produktutviklingen og servicenivået vårt. Slike ledere vokser ikke på trær, fortsatte han smilende og så på nestlederen. På meg virket hun å være helt uinteressert i hans tillitserklæring.
Styrelederen pustet dypt, så på blokken sin og fortsatte;
- Som du kjenner til så er vi nå kommet til en Ny Tid både for vår virksomhet, for vårt land og hele Europa for øvrig. Dette vil forandre og gjennomsyre vår fremtidige tenkning, planer og aktiviteter. Endelig skal vi stå frem på en omforent, helhetlig og troverdig måte under felles ambisjoner og strategier. Da blir det en gang for alltid slutt på all uønsket infiltrasjon, terrorisering, avvikende atferd og ødeleggende holdninger i arbeidslivet og samfunnet for øvrig. For å oppnå dette må vi i alle lag av samfunnet ha en absolutt lojalitet, troskap og hengivenhet til våre fastsatte mål og systemer. Gjennom våre kvalitetssystemer vil vi i fremtiden ikke kunne tolerere atferd som kan virke truende på vår velstand og sikkerhet. Vi har ikke noe valg, vi må med all vår makt og styrke hegne om vår tilkjempede verdiforankring. Vi har nå en unik og historisk mulighet til å komme på rett kurs etter mange tiår med moralsk forfall.
Han virket svært fornøyd med det han hadde sagt, selv om jeg mistenkte ham for å ha plukket dette opp annetstedsfra. Han fortsatte like ivrig og entusiastisk;
- I din lederfunksjon bidrar du på en fremragende og forbilledlig måte til at vår virksomhet, i likhet med alle offentlige og større private virksomheter i hele Europa, nå sertifiseres for det nye fantastiske trygghets- og sikkerhetssystemet som går under betegnelsen European Safety and Security systems, forkortet til ESS.  
Etter en liten pause fikk han et mer alvorlig uttrykk i ansiktet, så på nestlederen og deretter på meg, for så å fortsette sin enetale, nå med lavmælt stemme;
- Det er imidlertid et forhold som vi i den forbindelse ønsker å drøfte nærmere med deg i dette møtet, sa han og så på blokken. Det er kommet nestlederen og meg for øre at du visstnok tilhører et lukket nettverk med forgreninger til mange land. Stemmer det?
Svært paff og overrasket over samtalens utvikling, mistet jeg umiddelbart fatningen og svarte nølende; - Jeg skjønner ikke helt hva du sikter til?
Han så alvorlig på meg og fortsatte som om jeg satt i et forhør i forbindelse med en kriminell handling;
- Trygghets- og sikkerhetssystemet som du er i ferd med å implementere i vår virksomhet, har under prøvekjøring avdekket et alvorlig internt avvik. Et ukjent kodeord ”BAJ3:16IM” har dukket opp. Dette viser seg ikke å være i overensstemmelse med det nye systemets tildelte standardiserte passord. Under et eksternkontrollert systemsøk har vi til vår store overraskelse registrert at ditt navn kommer opp i sammenheng med dette kodeordet, og sammenholdt med en felles kontrollgjennomgang for hele ESS, ser vi at det er flere personer som kommuniserer med samme kodeord, også internasjonalt.
Han syntes nå å være utålmodig;
Kan du fortelle oss hva dette dreier seg om og hva kodeordet betyr?
Dette handler jo om helt private forhold, svarte jeg undrende. Tro meg, jeg har aldri på noen som helst måte blandet dette med mine arbeidsmessige sysler og relasjoner.
For første gang i samtalen grep nestlederen inn; - Du vet godt at det ikke lengre eksisterer private anliggende når det gjelder vårt nye system, det omfatter det hele mennesket og alle våre daglige aktiviteter. Lojalitet og sikkerhetsforordninger er som du vet ikke lengre avgrenset til et spørsmål om arbeidstid. Husk at det nye direktivet om arbeidsmiljø for Europa nå også omfatter total trygghet og sikkerhet for både ansatte, virksomhet og samfunn.
Etter nestlederens innspill skjønte jeg at dette ikke lengre kunne holdes hemmelig. For så vidt var det heller ikke noe stort poeng for meg. Riktignok hadde fellesskapet vårt lovet hverandre at nettverket og nettverkskodeordet skulle være vårt felles trosløfte og håp i en vanskelig tid, som en bekreftelse på at vi skulle holde ut uansett motgang, en virkelighet vi forutså vil kunne komme. Men nå var jeg altså av hensyn til min fremtid i jobben nødt til å fortelle hva dette dreide seg om. Jeg regnet likevel med at det ikke ville ha noen særlig negativ betydning for nettverket om jeg fortalte styret hva dette handlet om. Det hadde jo uansett ingen ting med jobben min å gjøre. Så jeg valgte å fortelle dem det hele;
Dette nettverket er et kristent internasjonalt fellesskap. Nettverkskodeordet vårt, BAJ3:16IM, bruker vi mer som en kuriositet. Det har en dobbel betydning i vår sammenheng, sa jeg og kjente en liten flauhet komme snikende. Bokstavene betyr rett og slett ”Blessed Assurance Jesus Is Mine”. Som dere kanskje kjenner til så er dette tittelen på en kjent kristen sang, Salige visshet Jesus er min. Midt i kodeordet kan du også se ”J3:16”. Dette står for en bibelsk tekst, nemlig Johannes evangelium kapittel 3, vers 16, også kalt den lille bibel. Her står det; ”For så har Gud elsket verden at han gav sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal fortapes, men ha evig liv”. Så hele kodeordet kan da leses som; ”Blessed Assurance John 3:16 Is Mine”.
Styrelederen smilte og virket svært lettet og avslappet. Han smilte også til nestlederen, som på sin side virket uberørt. – Dette var godt å høre, sa han varmt. - Vi respekterer deg både for din åpenhet og din gode holdning. Så fra vår side er saken nå avgjort og ut av verden.
Nestlederen avbrøt styrelederen kontant; 
- Det vil si; saken er først ut av verden når du har klarert det hele fra din side. Hva mener du med at jeg må klarere dette først, spurte jeg forvirret. Det betyr i klartekst at du må tilintetgjøre dette kodeordet og avslutte din deltakelse i nettverket, svarte hun uten å vise noen forståelse for mitt anliggende. Men dette kan da ikke være noe problem for vår virksomhet, forsøkte jeg.

Nå var nestlederen tydelig irritert og kroppsspråket hennes tilsa at hun fra sin side så seg ferdig med samtalen. Styrelederen selv virket nå fjern, nærmest apatisk, der han satt og så ut av vinduet. Hun fortsatte; - Alarmen har gått i hele ESS som ser på dette som en alvorlig trussel. Kravet derfra er at kodeordet må personidentifiseres og tilintetgjøres innen tre dager. Hvis vi ikke ordner opp i denne saken, vil vår virksomhet definitivt ikke bli sertifisert.
- Og hva skjer hvis jeg motsetter meg dette, spurte jeg fullstendig klar over at jeg nå hadde gått for langt.
- Det er vel innlysende, ingen personlige ambisjoner kan gå foran virksomhetens interesse! Det forundrer meg at dette tilsynelatende er så viktig for deg. For deg personlig vil nemlig dette kunne bety at du neppe noen gang vil få klarering for fremtidige jobber i private og offentlige virksomheter som er sertifisert for ESS. Ikke nok med det - i nær fremtid vil også kundegruppen til våre virksomheter få tildelt sitt personlige standardiserte passord. I verste fall kan du faktisk komme i den situasjon at du heller ikke blir klarert som kunde, noe som betyr at du som privat person ikke får kjøpt varer og tjenester fra de samme virksomhetene. Du vil rett og slett bli utestengt fra…
Hun kom ikke lengre, jeg reiste meg og gikk mot døren, snudde meg og sa stille, - jeg må tenke nærmere på saken. I det jeg forlot rommet hørte jeg henne gjenta, - husk du har kun tre dager på deg!
Da jeg kom ut på gaten kjente jeg et kaldt drag i lufta, og innså at nå var høsten kommet. 
Roald Hansen 2000

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar